Werk in uitvoering
Pagina gestart: 29 januari 2025
Meest recente aanpassing: 29 januari 2025
De komende periode wordt deze pagina verder aangepast
Na de crash vertellen passagiers onder andere dat zij al voor de crash brand hebben gezien in de rechter-motor van de Anthony Ruys. Deze waarnemingen worden begripvol weggewimpeld door Martinair.
In 1994 meldt het officiële onderzoeksrapport echter dat de dienstdoende brandweer ongeveer anderhalve minuut voor de crash een explosie en vlammen bij het toestel zag. Daarop zijn brandweerwagens uitgereden en is op het vliegveld alarm geslagen.
De waarnemingen van de passagiers waren dus correct. Het rapport is daarmee ook een vorm van eerherstel voor het waarnemingsvermogen van passagiers.
Aan dit eerherstel worden te weinig consequenties verbonden.
Uitwerkideeën, over
– belang Martinair (‘vuur en alarm voor crash’ strijdig met ‘gewenste’ onverwachte windvlaag)
– beeldvorming door Martinair makkelijk geaccepteerd
– andere waarnemingen van passagiers (alarmerend geluid in linker-motor)
– zijn getuigenverklaringen van passagiers wel meegenomen in het onderzoek
– verklaringen van passagiers over gevolgen