Crash impact voorste gedeelte Anthony Ruys

De crash gebeurtenissen hebben een grote fysieke impact op het gehele toestel en de inzittenden.
Op deze pagina uitleg over het voorste gedeelte van de Anthony Ruys.
De verschillende grote (kinetische), acceleratie-deceleratie en rotationele krachten die uitgeoefend worden op het toestel, worden overgedragen op het interieur van het toestel en daarmee op de inzittenden.
In de (na-)zorg van FARO is nauwelijks aandacht voor deze krachten en de gevolgen ervan voor de inzittenden. Zie hiervoor van deze website de pagina Licht Traumatisch Hersenletsel.
Crash site

 

Crashbeschrijving voorste gedeelte in het kort
Door het vastlopen in de aarde naast de landingsbaan verandert de vliegrichting van het voorste gedeelte eensklaps van ‘voorwaarts’ naar ‘achterwaarts’. Het glijdt een stuk over de aarde.
Achter rij 19 breekt het toestel.
Het voorste gedeelte kantelt en glijdt achterwaarts, eerst over de rechterzijde. Daarna rolt het toestel terug en eindigt op de linker zijkant.

Deze foto toont de geul die het landingsgestel getrokken heeft. Dit laat zien met welke kracht het toestel achterwaarts gegleden is.

Beschrijvingen uit onderzoeksrapport:
Het onderzoeksrapport beschrijft (pagina 73) de gevolgen voor dit gedeelte van het toestel:
In a second section, Forward intermediate, seatrow 11 to 19, there were 73 passengers and two cabin crew.
In this zone was the tranversial rupture that completely broke the aft part of the aircraft from the front part.
The passengers situated in that area left exclusively by the holes in the fuselage, either by themselves or being ejected or assisted out.
This situation existed in 20 – 25 % of the cases .
From the above passengers there were 6 fatalities, two mild burned, 26 serious injuries (mainly with fractures) and 28 minor injuries.
One of the cabin crew suffered minor injuries.
This section was the one sustaining more serious injuries of traumatic origin, probably in direct association with the rupture of the fuselage, the observed mortality essentially being due to cranial or spinal injuries .

 

 

De pluk gras die rechts uit de cockpit steekt en de beschadigingen op het toestel laten zien dat de Anthony Ruys eerst heeft gerold en  gegleden op de rechterzijde.

Uit onderzoekrapport, over het rollen van het toestel
1.12.5 Cabin Interior
1.12.5.1
All the forward cabin up to station 1039 (row 16 [CtH 19?]) which corresponds to the fuselage section which, due to the favourable wind direction, was not touched by fire, shows massive deformation consistent with the sliding on the right hand side and ceiling, in th soft soil of the runway edge, and mud, sand and light vegetation entered this area.

 

Op deze foto is de steile helling van de cabine vloer na de kanteling van het toestel zichtbaar. Ook de kaalheid van de cabine vloer is zichtbaar.

Het rapport FAA / CAA Benefit Analysis for Aircraft 16-g Dynamic Seats (april 2000)  beschrijft voor dit gedeelte van het toestel:
This section of the fuselage was transversally ruptured due to the explosion and/or the longitudinal twisting moment of the fuselage, while the aircraft was off the runway.
Statements (in the form of questionnaires) from the surviving passengers indicated that most of the seats did not resist the impact, hence a large number of occupants in this section were ejected during the impact sequence.

 

Op de bovenkant van het wrak van de Anthony Ruys zijn beschadigingen door het rollen van het toestel duidelijk zichtbaar.

 

Foto niet uit het gecrashte toestel maar later gemaakt in een MD11. De DC10 Anthony Ruys had vergelijkbare stoelen. Het ontbreken van een behoorlijke nekbescherming is goed zichtbaar.
Door de achterwaartse vliegrichting tijdens de crash zullen door het ontbreken van een goede bescherming veel nekken en hoofden door bijvoorbeeld een klap over de stoelrand vermijdbaar beschadigd zijn.

 

 

Crash, oorzaken en na-fase zijn complex en ingrijpend. Dit wordt vaak niet herkend.