FARO RndR 2 – De (kwetsbare) Ander

Pagina aangepast op 2 februari 2025

Deze pagina is deel van drieluik:
context
De (kwetsbare) Ander
maatschappelijke houtrot (pagina in ontwikkeling)

Wie zichzelf redt krijgt respect, wie afhankelijk is verliest het
Bron: Wie wil er nou niet zelfredzaam zijn. De mythe van zelfredzaamheid
door Richard de Brabander, 2014. 

Mijn overtuiging is dat het gebrek aan aandacht voor De (gekwetste en kwetsbare) Ander in de nafase van de Martinair crash geen uitzondering is. Ook al in niet in 1992.
Het past in het patroon (de wetmatigheid?) hoe mensen (privé, maar ook namens organisatie/instituties) met elkaar omgaan. Helemaal wanneer er ‘hogere belangen’ op het spel staan. Zoals: geld, goede naam en instandhouding van -de illusie van- veiligheid.
Dit proces wordt versterkt omdat een onwelgevallige boodschap (zoals: het leven is niet veilig, het vangnet werkt vaak niet goed en je staat er uiteindelijk alleen voor) liever niet gehoord wordt. Een vorm van zelfbescherming door wegkijken? Een vorm van victim blaming?

Mensen…

Mensen overschatten zichzelf

Achterliggende gedachte is vaak: ‘kunnen is écht willen’


“Mensen praten met elkaar en denken dan vaak dat ze elkaar begrijpen. Maar ondertussen vangen we de gegeven informatie op vanuit ons eigen denkkader. Een groot deel van de tijd vullen we zaken gewoon in vanuit persoonlijke ervaringen en ideeën. Soms merk je op tijd dat je dit doet. Maar vaak heb je het niet eens door, gewoon omdat je eigen wereldbeeld zo volstrekt logisch is.”
Bron: filosovaardig.nl/blog/voorbeeldgesprekken/we-begrijpen-elkaar-niet-maar-denken-van-wel/

Voer voor psychologen: hebben mensen die zichzelf hoog inschatten meer moeite met erkennen van gemaakte fouten door de piloten bij de Martinair crash in Faro?
Omdat dit ook indirect het eigen zelfbeeld aantast?

 

Mensen betwijfelen De Ander
“Dat aardig wat mensen slachtoffers beschuldigen, blijkt uit een wat oudere, Britse enquête …
Volgens sociaal psycholoog Melvin Lerner komt die neiging tot victim blaming voort uit wat hij noemt the just world-theorie (Rechtvaardige wereld theorie).
Lerner verklaart dat uit ons rotsvast geloof in een rechtvaardige wereld (just world), waarin de dingen met een reden gebeuren. Als je je best doet, word je beloond. Als je er met de pet naar gooit, ben je de klos. In zo’n wereld moeten de slachtoffers het onheil wel over zichzelf hebben afgeroepen.”
Bron: Waarom slachtoffers vaak de schuld krijgen, Psychologiemagazine, 15 september 2016.

Mensen hebben behoefte aan, een illusie van, veiligheid
The knowledge of horrible events periodically intrudes into public awareness but is rarely retained for long. Denial, repression, and dissociation operate on a social as well as an individual level.
Uit Trauma and Recovery, Judith Lewis Herman (1992)

“…
Daarnaast willen mensen hun eigen beeld van een veilige wereld overeind houden, denkt Iva Bicanic, hoofd van het Landelijk Psychotraumacentrum …
Bron: Waarom slachtoffers vaak de schuld krijgen, Psychologiemagazine, 15 september 2016.

Gedachte Cor ten Hove bij het bovenstaande:
Add insult to injury

We kunnen ons nauwelijks verplaatsen in De (gekwetste en kwetsbare) Ander.
Het houden van blijvende beperkingen wordt vaak als tekortkoming van het ‘slachtoffer’ zelf gezien.
Niet gezien wordt dat gekwetste mensen vaak kwets-baarder zijn.

De Forel:

Als een forel, opspringend naar een vlieg aan de haak wordt geslagen, merkt dat hij niet langer vrij rond kan zwemmen dan begint hij spartelend en spattend te vechten. Soms lukt het hem te ontsnappen. Vaak is de overmacht natuurlijk te groot.
Op dezelfde wijze worstelt een mens met zijn omgeving en met de haken die hem bedreigen. Soms komt hij zijn moeilijkheden te boven, soms zijn ze hem te machtig.
De wereld ziet alleen maar deze worsteling en beoordeelt het in vrijwel alle gevallen verkeerd.
Het is immers voor een vrije vis moeilijk te begrijpen wat er omgaat in een vis die aan de haak is geslagen.
Karl A. Menninger

Tenslotte, mijn gedachte:
de opgave voor een slachtoffer is niet alleen om te verwerken wat gebeurd is. Het is het ook een strijd ‘tussen mens en macht’; een strijd ‘met zowel mede-mens als macht’. Vaak is ook nog een aanpassing van het eigen wereldbeeld nodig.
De draaglast kan de draagkracht dan al snel overstijgen.

Leestip:
Waarom empathie en macht slecht samengaan, column uit 2022. Een andere context, de onderliggende mechanismen zijn gelijk. Onder andere de constatering: Het slachtoffer als zondebok

 

 

 

 

Crash, oorzaken en na-fase zijn complex en ingrijpend. Dit wordt vaak niet herkend.