Pagina ‘verankerd’: 3 november 2021
In Faro: de ramp na de ramp schrijf ik o.a. over mijn/onze KDC-10 fascinatie:
“Als de Anthony Ruys niet gecrasht zou zijn, zou het toestel zijn omgebouwd tot één van de twee tank/transportvliegtuigen (KDC-10) van de Koninklijke Luchtmacht. Eerder heb ik geschreven over onze schrik toen wij in een hangar op Schiphol zo’n KDC-10 zagen staan. Vliegveld Eindhoven is de thuisbasis van de KDC-10. Regelmatig drinken wij koffie in het vliegveldrestaurant en staren we naar zo’n KDC-10.”
Enkele jaren ná de crash zijn wij naar Eindhoven verhuisd. Spottersplekken rond vliegveld Eindhoven/Welschap bezoeken wij dan regelmatig. Vooral in de hoop een KDC10 te zien, het liefst vliegend en veilig landend.
Elke keer wanneer ik een KDC-10 zie ‘moet’ ik even kijken naar wáár wij in de Anthony Ruys waren ingestapt en zaten: rij 11, de eerste rij stoelen bij de hoofd-ingangsdeur.
Daarna kan ik het vliegtuig in z’n geheel bekijken, door de staartmotor vind ik het een bijzonder en mooi vliegtuig.
25 oktober 2021, afsluiting van een periode: KDC10 vertrekt uit Nederland.
De Nederlandse Luchtmacht heeft de KDC-10’s verkocht. Op 25 oktober 2021 vertrekt het laatste toestel, de Jan Scheffer, van Welschap.
Vanaf een spottersplek bekijken wij dit vertrek. Het vertrek en vooral de laatste fly-by met zwaaiende vleugels is voor ons emotioneler dan verwacht.
Vliegtuigen spotten bij Welschap zullen blijven wij doen. Het zal niet meer hetzelfde zijn. Niet meer het verwachtingsvolle “zien we de KDC-10 wel of niet?”