Pagina ‘verankerd’: 3 november 2021
In Faro: de ramp na de ramp schrijf ik o.a. over mijn/onze KDC-10 fascinatie:
“Als de Anthony Ruys niet gecrasht zou zijn, zou het toestel zijn omgebouwd tot één van de twee tank/transportvliegtuigen (KDC-10) van de Koninklijke Luchtmacht. Eerder heb ik geschreven over onze schrik toen wij in een hangar op Schiphol zo’n KDC-10 zagen staan. Vliegveld Eindhoven is de thuisbasis van de KDC-10. Regelmatig drinken wij koffie in het vliegveldrestaurant en staren we naar zo’n KDC-10.”
Enkele jaren ná de crash zijn wij naar Eindhoven verhuisd. Spottersplekken rond vliegveld Eindhoven/Welschap bezoeken wij dan regelmatig. Vooral in de hoop een KDC10 te zien, het liefst vliegend en veilig landend.
Elke keer wanneer ik een KDC-10 zie ‘moet’ ik even kijken naar wáár wij in de Anthony Ruys waren ingestapt en zaten: rij 11, de eerste rij stoelen bij de hoofd-ingangsdeur.
Daarna kan ik het vliegtuig in z’n geheel bekijken, door de staartmotor vind ik het een bijzonder en mooi vliegtuig.
![](https://www.vliegrampfaro.nl/wp-content/uploads/2021/11/KDC10-Jan-Scheffer-Anthony-Ruys-fascinatie-1-300x168.jpg)
25 oktober 2021, afsluiting van een periode: KDC10 vertrekt uit Nederland.
De Nederlandse Luchtmacht heeft de KDC-10’s verkocht. Op 25 oktober 2021 vertrekt het laatste toestel, de Jan Scheffer, van Welschap.
Vanaf een spottersplek bekijken wij dit vertrek. Het vertrek en vooral de laatste fly-by met zwaaiende vleugels is voor ons emotioneler dan verwacht.
![](https://www.vliegrampfaro.nl/wp-content/uploads/2021/11/211025-fly-by-KDC10-Jan-Scheffer-300x169.jpg)
Vliegtuigen spotten bij Welschap zullen blijven wij doen. Het zal niet meer hetzelfde zijn. Niet meer het verwachtingsvolle “zien we de KDC-10 wel of niet?”
![](https://www.vliegrampfaro.nl/wp-content/uploads/2021/10/211025-fly-bye-KDC10-Jan-Scheffer-300x225.jpg)