FARO-RndR 2 – Secundaire Victimisatie en FARO

Pagina gestart: 31 januari 2024; meest recente wijziging 23 juni 24
De komende maanden ben ik van plan deze pagina verder uit te werken.

Deze pagina is deel van een drieluik op FARO de ramp na de ramp 2:
Secundaire victimisatie. Leren van Moral Injury
Secundaire victimisatie en de ramp na de ramp

– Secundaire victimisatie
en FARO

Passagiers worden enkele dagen ná de crash door de Martinair woordvoerder ten onrechte weggezet als Gestoorde Waarnemers.
‘Je kunt niet alles geloven wat de passagiers zeggen’ wordt dan al snel:
‘Je hoeft niets te geloven van wat de passagiers zeggen’.


Beeldvorming

 

FARO secundaire victimisatie in andere woorden
“Een soepel verlopende en tot tevredenheid stemmende afhandeling kan bijdragen aan de verwerking, terwijl vele materiële tegenslagen, onduidelijkheid over de oorzaak van de ramp en een moeizaam proces van schadeafhandeling, de psychische verwerking nog eens extra onder druk zetten. De betekenis van niet-psychische gevolgen lijken te zijn onderschat.”
Bron: Eerste FARO gevolgenenquête door COT (januari 1998).


Secundaire victimisatie / de-ramp-na-de-ramp bij de Martinair crash in Faro beoordelen volgens definitie van moral injury:

‘Er is sprake van moral injury als, juist door een gezaghebbend persoon, er een overtreding plaatsvindt, of inbreuk wordt gedaan op dat wat juist is, in een situatie waarbij er veel op het spel staat (Shay, 2004)’

persconferentie Martin Schröder en Minister May-Weggen (22 december 1992):
De dag ná de crash in Faro houdt Martinair directeur Martin Schröder, geflankeerd door toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Hanja Maij-Weggen, een persconferentie. Tijdens deze persconferentie stelt Schröder dat een onverwachte windvlaag de crash veroorzaakt heeft. Mevrouw Maij-Weggen plaatst hier geen kanttekening bij. Het grote wegduiken en wegkijken is begonnen.

ons passagiers-interview door Rijkspolitie – Dienst Luchtvaart (februari 1993)
In dit interview voelden wij ons niet serieus genomen. Mijn vrouw vertelde o.a. over de vuurgloed die zij vlak voor de crash zag (zij zat bij een raam). De Rijkspolitie-man leek dit niet serieus te nemen, mijn vrouw zou de weerkaatsing van een lamp in de romp van het toestel hebben gezien.

– ‘Afschuifsysteem na Faro is logischAlgemeen Dagblad, 19 februari 2011
,,Je moet realistisch zijn: bij de af handeling van schades na een ramp draait het om veel geld. Dat is bij de Faro-ramp ook zo. Het gaat om zoveel geld, dat mensen bereid zijn het onderzoek in een bepaalde richting te kleuren, zodat de rekening ergens anders terechtkomt ….”

– Mei 2021: Martin Schröder lijkt de uitspraak van de Haagse rechtbank over fouten door zijn piloten niet te kunnen/willen accepteren

Crash, oorzaken en na-fase zijn complex en ingrijpend